Zprávy a novinky
Zpět na novinky

Rozhovor s Jiřím Ješetou: Abychom přilákali cestující do vlaků, potřebujeme nové, moderní soupravy

2021-12-29 / Nezařazené

Nový jízdní řád, modernizované vozové soupravy, investice do rozvoje bezemisní dopravy v rámci Green Dealu, ale také četné výluky a odliv cestujících způsobený covidem. Jak České dráhy hodnotí rok 2021 a co chystají v roce následujícím? Na to se předseda Dopravní sekce Vladimír Kremlík zeptal Jiřího Ješety, náměstka gen. ředitele ČD a člena představenstva odpovědného za osobní dopravu.

S uvedením nového jízdního řádu slibují ČD revoluci v kvalitě a komfortu. V čem konkrétně revoluce spočívá a jak se týká cestujících?

Ano, je to tak, do provozu nasadíme nové vlaky v hodnotě několika miliard korun. Například na vlacích „Západní expres“ a „Krušnohor“ z Prahy přes Plzeň a Ústí nad Labem do Chebu začínají jezdit nejmodernější soupravy InterJet, na regionálních spojích z Ostravy přes Frýdek-Místek do Frenštátu pod Radhoštěm postupně vyjíždějí patrové soupravy push-pull a dvacet jedna zbrusu nových bezbariérových RegioPanterů obslouží regionální linky v Plzeňském, Jihočeském a částečně i Středočeském kraji. Klimatizované vozy EC / IC s Wi-Fi připojením k internetu zase nahradí v některých rychlících staré vozy, takzvané „koženky“. Věříme, že cestující všechny novinky na železnici ocení a budou s námi rádi jezdit i v roce 2022.

S chystanými úpravami se mění restaurační vozy, přicházejí mobilní minibary. Jak to bude vypadat v praxi?

Restaurační vozy se mění na efektivnější bistrovozy, tedy vozy kombinující 1. třídu, která nabízí standardní místa k sezení s obsluhou na místo, a barový oddíl, který je přístupným zákazníkům 2. třídy. Teplé jídlo a točené pivo si v nich dáte stejně jako v restauračních vozech. K tomu je více linek obsluhováno pojízdným ČD Minibarem, který přiváží občerstvení až přímo k vám. To odpovídá současnému trendu mezi objednateli. Chtějí zajistit provoz vlaků na kratší a střední vzdálenosti co nejefektivněji  a snižovat tak náklady na provoz. V některých spojích občerstvení zajišťuje stevardka nebo stevard s mobilním minibarem, jinde je k dispozici automat s občerstvením. Tradiční nasazení jídelních vozů na mezistátních linkách do Německa a Rakouska se ale nemění, tam i nadále nabízíme klasické jídelní vozy.

Narostl počet spojů s wifi připojením a možností dobití elektroniky, a to i v rychlících. Vznikají tato rozšíření na přání cestujících?

V marketingových průzkumech je připojení k internetu u našich cestujících jednou z nejčastěji požadovaných doplňkových služeb. Ve stále více vlacích ji požadují také objednatelé veřejné dopravy. Proto nabídku wi-fi připojení v našich soupravách průběžně rozšiřujeme a v současnosti ho nabízíme ve 2 248 spojích denně. V nich je obsaženo 90 % dálkových vlaků a jde o třetinu všech denně vypravovaných spojů Českých drah v celé republice.

I zásuvky nebo USB konektory pro nabíjení cestovní elektroniky jsou v dnešní době nezbytností, které jsou vyžadovány jak cestujícími, tak i objednavateli, a proto patří k základnímu vybavení našich nových vlaků. V těch nejnovějších můžete dokonce dobíjet elektrické invalidní vozíky nebo elektrokola. Soupravy InterJet pak například nabízejí v první třídě bezdrátové nabíjení mobilních telefonů.

Celý rozhovor včetně audio verze naleznete zde.

Filtrovat

od 16.05.2022
do 16.05.2022
Všechny rubriky
Filtrovat

Časopis HKP