Zprávy a novinky
Zpět na novinky

Pražští podnikatelé chtějí zlepšení podmínek pro parkování. Dohoda je daleko

2024-03-26 / Aktuální téma

Průzkum Centra ekonomických a tržních analýz (CETA), který si zadala Pražská hospodářská komora, ukázal, že drtivá většina pražských podnikatelů není spokojena s nabídkou parkování. Chybí parkovací místa, což působí mj. problémy při zásobování. Velkým problémem je nelegální parkování, které se nedaří trestat a eliminovat. To vše zaznělo na debatě pořádané Pražskou hospodářskou komorou.

„Chceme, aby ve městě žili lidé, kteří musejí být obsluhováni podnikateli. Ti si proto zaslouží odpovídající přístup. 24 tisíc provozoven na Praze 1 zásobujeme z 270 parkovacích míst, což není možné. Je třeba významně zvýšit počet disponibilních míst pro podnikatele,“ řekl předseda Pražské hospodářské komory Petr Michal, který současně upozornil na problém ceny parkovného pro rezidenty. „Není normální parkovat na ulici v centru Prahy za 100 korun měsíčně, když parkování v komerčních objektech je v řádu tisíců měsíčně. Je nutné připomenout, že zde nejde o rozpor v ose podnikatel a rezident, ale v ose legálně parkující, tedy platící a nelegálně parkující, tedy černý pasažér “ vysvětlil.

Výkonný ředitel CETA Aleš Rod prezentoval výsledky průzkumu, z nichž vyplývá, že pražští podnikatelé jsou dlouhodobě zvyklí parkovat v blízkosti svých kanceláří a provozoven. „Devět z deseti lidí, kteří mají v Praze kancelář, tak u ní parkují. Většina podnikatelů považuje nabídku parkovacích míst za částečně nebo zcela nedostatečnou. Podnikatelé upozorňují, že zásadně chybí parkovací místa pro zásobování. Drtivá většina respondentů si přeje zlepšení situace. Zhruba 40% respondentů považuje parkování za zásadní faktor pro podnikání. Požadují elektronizaci systému, využití moderních technologií (navigační systém, monitoring obsazenosti) a rovněž výstavbu parkovacích domů,“ uvedl s tím, že debata o parkování je zatížena datovou slepotou, nereflektuje základní ekonomické faktory a je symbolickou bitvou zájmových skupin. Podle Roda je problémem i to, že Debata o parkování ve městech je debatou o veřejném statku, přičemž o veřejný statek nejde.

Politická shoda zatím není na stole

Z pražského magistrátu před Vánoci odešel návrh změn v oblasti parkování, který nyní široce připomínkují městské části. Jak ale upozornil předseda Výboru pro dopravu hlavního města Martin Sedeke (ODS), jedná se zatím o návrh Odboru dopravy, na němž doposud není politická shoda a najít politickou shodu nebude v návaznosti na stávající počet připomínek vůbec snadné. On sám by preferoval dva odlišné systémy placeného parkování, protože potřeby centra Prahy a okrajových částí města jsou odlišné. „Souhlasím s tím, že počet parkovacích míst nedostačuje. Musí být navýšen, ale jsou třeba i další opatření. Praha má zásadní problém, prudce narostla rezidenční zástavba v okolí Prahy. Každý den tak do Prahy přijíždí až 400 tisíc aut,“ vysvětlil Sedeke, který se vyjádřil i k časté výtce aktuálního návrhu. Ten totiž neobsahuje ceník. „V tuhle chvíli nové ceny za parkování nikdo nezná,“ řekl Sedeke.

Chybějící návrh cen kritizoval i bývalý náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Uvedl, že právě ceny budou naprosto klíčovým faktorem, přičemž upozornil, že je třeba cenově zvýhodnit parkování v podzemních garážích oproti parkování na ulici.

Je nutné vymáhat pokuty za nelegální parkování

Všichni diskutéři se shodli, že zcela zásadním problémem je nerespektování pravidel a nízká vymahatelnost přestupků. „V oblasti parkování nikdy nebudou plně uspokojeny všechny zájmové skupiny. Musíme zvolit, kterou ze zájmových skupin budeme preferovat. A musíme eliminovat nelegální parkování. Například až 80 % zásobovacích vozidel překročí povolenou délku. Pomoci by v určitých případech mohla digitalizace,“ uvedl dopravní odborník z ČVUT Zdeněk Lokaj.

Soubory ke stažení

Filtrovat

od 26.05.2024
do 26.05.2024
Všechny rubriky
Filtrovat